Jak zaplanować odżywianie osób z nadwagą i otyłością?

Kiedy to już jest nadwaga?

Aby prawidłowo ocenić nadwagę lub otyłość najlepiej posiłkować się wynikiem znanego wskaźnika BMI – wskaźnik zalecany przez WHO, który ocenia stopień otyłości według masy ciała i wzrostu. Jest to najpopularniejszy wskaźnik używany przez dietetyków jednak warto też go skorelować o prowadzony tryb życia, aktywność sportową i masę mięśniową.

Skąd się bierze otyłość i nadwaga

Tkanka tłuszczowa jest dla człowieka przede wszystkim zapasowym magazynem energii na czas braku żywności. Każdą niewykorzystana przez komórki ilość energii można zmagazynować, co widzimy często w dolnych partiach naszego ciała i na brzuchu. Jeśli więc systematycznie dostarczamy organizmowi zbyt dużo kalorii przekraczając możliwość ich wykorzystania na spalanie lub budowanie mięśni ten nadmiar zostanie odłożony w tkance tłuszczowej. Nazywamy to dodatnim bilansem energetycznym. W sytuacji deficytu energii może być wykorzystywany tłuszcz do uzupełnienia braków energii. Przy długotrwałym wysiłku lub dużym obciążeniu i rozsądnie ułożonej diete również organizm korzysta z zapasowej tkanki tłuszczowej. Niewłaściwie ułożona dieta może również spowodować spadek masy mięśniowej a tego nikt nie lubi.

Jakie sa konsekwencje nadmiernej masy ciała

Pewna ilość tkanki tłuszzowej jest nam potrzebna, ale jej nadmiar szkodzi. I to bardzo. Tkanka tłuszczowa, zwłaszcza brzuszna, jest niezwyjłe aktywną tkanką, wydzialjącą szereg substancji, które biorą udziałw kontroli łaknienia, regulacji tętniczego, układu krzepnięcia oraz kształtowania wrażliwości na insuline. Niektóre z nich odgrywają pozytywną rolę, inne zaś są przyczyną różnego rodzaju zaburzeń, szczegółnie w sytuacji, w której dochodzi do zwiększonego ich wydzielania. W konserkwencji otyłość prowadzi do cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy i chorób układu sercowo – naczyniowego, a czasem nawet do nowotworów. Zwiększa ryzyko kamicy żółciowej, refluksu, zaburzeń hormonalnych (zespół policystycznych jajnikó), zmian zwyrodnieniowych stawów kolanowych i biodrowych oraz zaburzeń oddychania. Dlatego pamiętajcie: Dbajcie o zdrowie i nie objadajcie się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *